Logo
(Po-Pá, 9-17 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Jak zmenšit bolesti zad při sezení na židli
Jak zmenšit bolesti zad při sezení na židli

Dlouhodobé sezení v kancelářské židli může způsobovat bolesti zad nebo zhoršit stávající problémy se zády. Hlavním důvodem je to, že sezení v kancelářské židli nebo obecné statické držení těla zvyšuje stres v zádech, ramenou, pažích a nohou. Zejména může zvyšovat tlak na zádové svaly a míchu.

Při dlouhodobém sezení v kancelářském křesle je pro většinu lidí přirozenou tendencí sklouznout nebo se sklopit na židli a toto držení těla může přetáhnout páteřní vazy a namáhat obratle a okolí páteře. Nesprávné držení těla pak může v průběhu času poškodit strukturu páteře a přispět nebo zhoršit bolesti zad.


Pokyny pro správné nastavení kancelářské židle

Ergonomická kancelářská židle je nástroj, který při správném používání může pomoci udržet dobrou polohu těla při sezení. Pouhé vlastnictví ergonomické židle však nestačí. Je nezbytně nutné umět si židli přizpůsobit svým proporcím, aby se zlepšilo pohodlí a snížilo riziko bolavých zad. 

Prvním krokem nastavování kancelářské židle je stanovení požadované výšky pracovního stolu. Toto rozhodnutí je určeno především druhem práce a výškou osoby, která používá kancelářskou židli. Výška stolu nebo samotné pracovní stanice se může velmi lišit a bude vyžadovat úplně jiný typ ergonomické židle.

Jakmile máte pracovní pozici nastavenou, můžete si dle svých potřeb nastavit kancelářskou židli. Zde je pár nejdůležitějších pokynů, jak na to:

Měřítko lokte

Nejprve se pohodlně posaďte co nejblíže ke stolu, aby vaše ruce byly rovnoběžné s páteří, položte ruce na pracovní plochu, a pokud nemáte lokty pod úhlem 90°, upravte výšku židle nahoru nebo dolů.

Stehenní měřítko

Zkontrolujte, zda můžete snadno vsunout prsty pod stehno na přední hraně židle, pokud to jde příliš těsno, měli byste si pořídit podložku pod nohy, aby Vaše kolena svíraly úhel 90°. Pokud řešíte opačný problém a jste moc vysocí, zvedněte si pracovní stůl anebo upravte výšku židle.

Bederní opěrka

Abyste dosáhli správného držení těla během sezení, měl by Váš zadeček být přitisknutý k opěrce zad. Bederní oblast zad by měla být lehce vyklenuta, toho docílíte nastavením bederní opěrky, tato možnost u kancelářské židle je nesmírně důležitá, minimalizuje totiž zátěž zad. 

Úroveň očí

Váš pohled při práci s počítačem by měl směřovat do středu obrazovky počítače, pokud je obrazovka Vašeho počítače vyšší nebo nižší než je Váš pohled, musíte ji zvýšit nebo snížit, abyste předcházeli namáhání krční páteře.

Područky

Nastavte područky tak, aby lehce zvedla ruce k ramenou. Používání područek je důležité, abyste si trochu namáhali horní páteř a ramena, tím by měla být snížena pravděpodobnost, že se ve Vaší židli sklopíte dopředu.

Zůstaňte aktivní, abyste snížili bolesti zad

Bez ohledu na to, jak pohodlná je Vaše židle, prodloužené statické držení těla není pro záda dobré a je běžným přispěvatelem k problémům a svalové námaze.

Chcete-li se vyhnout dlouhodobému držení zad v jedné poloze, nezapomínejte se občas postavit, protáhnout se, projít se, a to nejlépe každou půl hodinu, alespoň minutu či dvě. Pomůže i minimální pohyb, například, zastávka do kantýny pro vodu nebo na toaletu.

Dvacetiminutová procházka pomůže ještě více, podporuje zdravý průtok krve, který přináší důležité živiny do všech páteřních struktur.

Obecně platí, že pohybování se a protahování, pravidelně po celý den, pomůže udržet volné klouby, vazy a šlachy, což zase podporuje celkový pocit pohodlí, relaxace a schopnosti se produktivně soustředit. 

Alternativy k tradičním kancelářským židlím

Zatímco tento článek pojednává o tradičních kancelářských židlích, někteří lidé dávají přednost aktivnějším, ergonomickým variantám, jako je švédská klekačka anebo švýcarský cvičební míč.

Pokud na něčem takovým uvažujete, musíte si však uvědomit, že tradiční kancelářská židle je navržena tak, aby poskytovala kompletní podporu. Tyto alternativy pomáhají propagovat dobré držení těla, ale bez podpory zad. Vyžadují tak aktivnější využití svalů (pro rovnováhu a vzpřímené sezení). Jestliže máte poškozená záda nebo jiné zdravotní problémy, je vhodné nejprve se s lékařem poradit, než se rozhodnete pořídit si jednu z těchto alternativ.

Neexistuje typ kancelářské židle, který je optimální pro všechny uživatele. Lidé by si měli určit individuální preference pro pohodlí a zároveň postupovat podle pokynů vysvětlených v tomto článku. Případně nás můžete navštívit na našem showroomu v Brně anebo telefonicky zkonzultovat svůj problém. Rádi Vám se vším pomůžeme.