Logo
(Po-Pá, 9-17 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Deset tipů, jak zlepšit svůj posed na židli
Deset tipů, jak zlepšit svůj posed na židli

Průběhem času mohou být špatné každodenní návyky, jako například zírání do počítače, nošení kabelky přes stejné rameno, držení mobilního telefonu mezi ramenem a uchem, špatné sezení v práci či dlouhé stání, příčinou bolesti zad.

Špatné držení těla se  snadno stane druhou přirozeností, což způsobuje a zhoršuje bolesti zad a krční páteře a poškozuje strukturu páteře. Naštěstí jsme schopni hlavní faktory změnit a předejít tak větším nepříjemnostem spojeným s bolestmi zad. 

Následující pokyny ukazují několik způsobů, jak zlepšit držení těla, zejména tedy u lidí, kteří většinu dne pracují v kancelářské židli.

Rozpoznejte varovné signály bolestí zad způsobené špatnou ergonomií

Bolest zad může být důsledkem špatné ergonomie a držení těla. Je velmi důležité najít příčinu, rozlišit, jestli je bolest zad trvalá a objevuje se pokaždé po dlouhé práci v kanceláři anebo pokud jen máte například novou židli či nové sedadlo v autě a záda Vás bolí, protože jste si židli nenastavili správně. V případě správného nastavení židle či vybrání si té správné a poradenství v oboru ergonomie, v tom Vám rádi poradíme na našem showroomu v Brně. Pokud však trpíte chronickými bolestmi zad či máte po úraze nebo nehodě, doporučujeme navštívit odborníka. Díky mnohaletým zkušenostem v oboru Vám po telefonické konzultaci můžeme toho správného doporučit. 

Dodržujte správné držení těla

Pokud máte zaměstnání, kde převážně stojíte, snažte se rozložit tělesnou hmotnost rovnoměrně na špičky, paty i boční strany chodidel. Jestliže máte sedavé zaměstnání, využijte všechny výhody Vaší kancelářské židle. Seďte rovně, se zády dotýkajícími se opěrky zad, výška židle by měla tvořit pravý úhel v kolenou. Každé dlouhodobé sezení, dokonce i to správné, je unavující, využijte možnosti nastavení přítlaku zádové opěrky a občas se na židli “pohoupejte”.

Někteří lidé těží z přirozeně vyváženého držení těla, které je dosaženo sezením na balančním míči. V tomto případě bychom Vám rádi doporučili využít této možnosti spíše doplňkově, například jako alternativu na chvilkové odpočinutí. Během dlouhodobého sezení na balančním míči namáháte oblast bederní části zad .

Snažte se předejít zlozvykům. Jako jsou zkřížené nohy během sezení, naklánění se na jednu stranu, sklopení ramen dopředu či sesunutí se zadečkem na konec sedáku židle. 

Vstaňte a pohybujte se

Jakmile jsou svaly unavené, sklouznutí ke špatnému držení těla je více pravděpodobnější.
Chcete-li si udržet uvolněné a přitom podporované držení těla, měňte často polohy při práci. 

Stoupněte si a běžte se projít, podívejte se z okna či navštivte kolegu na krátké a neformální popovídání. Anebo existuje celá řada protahovacích cviků, které jsou možno dělat přímo z kancelářské židle. V příštích článcích si o nich určitě povíme více.

Používejte vhodné ergonomické doplňky

Existuje celá řada ergonomických pomůcek, kterými si můžete vybavit kancelář a zlepšit si tak například správný posed. Jednou z důležitých doplňků kancelářské židle je nastavitelná  bederní opěrka, díky které je ergonomicky podpořena bederní oblast zad a tím ulevuje od bolesti páteře. Pokud tuto funkci Vaše kancelářská židle nemá, můžete si koupit jednoduše přenosnou bederní opěrku, kterou nainstalujete na opěradlo židle, další variantou je použití menšího balonku či ručníku.

Další možností jsou podložky pod nohy, které udržují Vaše kolena v úhlu 90°, držáky monitorů, abyste měli přirozený úhel pohledu a různé podložky pod klávesnice a myši, pro předejití syndromu karpálního tunelu.

Zvyšujte povědomí o pozici těla a ergonomii v každodenním prostředí

Znalost správné pozice držení těla a ergonomie v práci, ale i doma je životně důležitým krokem k zažití si ergonomických technik a utvoření si správného návyku.

Cvičte, abyste předešli zranění a podpořili si zdravé držení těla

Pravidelné cvičení, chůze, plavání nebo jízda na kole pomůže tělu zůstat v kondici, zatímco konkrétní posilovací cvičení podporují pomůže svalů zad zůstat silnými. Touto výhodou cvičení je i prevence zranění.

Noste správnou obuv

Vyvarujte se pravidelného nošení bot s vysokými podpatky, které mohou výrazně ovlivnit těžiště těla.

Pokud máte zaměstnání, kde převážně stojíte, vybavte se dobrou obuví. Případně existuje celá řada kompenzačních pomůcek, jako gelové vložky do bot a různé ortopedické pomůcky.
I tak je vhodné často měnit polohu během stání, měnit váhu těla z jedné nohy na druhou a občas se protáhnout. 

Myslete na dobré držení těla během pohybu

Chůze, zvedání těžkých předmětů, držení telefonu a psaní na počítači, to jsou všechno činnosti, které vyžadují značnou pozornost na ergonomii a správné držení těla. Je důležité si hlídat správné držení těla, předcházíte tím možným zranění.

Zranění zad jsou obzvláště běžná při rotačních pohybech nebo nesprávným způsobem 

zvedání těžkých předmětů. 

Vytvořte si ergonomicky správné pracoviště

Vytvoření správného ergonomického pracoviště sice vyžaduje malou investici času na přizpůsobení pracovního prostoru, domova, automobilu, ale návratnost se jistě vyplatí. Například pokud nebude kancelářská židle, stůl nebo klávesnice správně umístěna, bude na strukturu páteře působit zbytečné napětí. 

Korigovat každodenní ergonomii a minimalizovat bolest zad nebo krku je mnohem jednodušší a méně časově náročné než navštěvovat lékaře a nápravné terapie. 

Vyvarujte se přílišné ochrany těla

Pamatujte, že je velmi důležité udržovat celkově uvolněné držení těla. Vyvarujte se proto omezování pohybů staženými svaly nebo zaujetím nepřirozeného, ztuhlého držení těla. 

U jedinců, kteří již trpí bolestmi zad nebo krční páteře je přirozenou tendencí omezit pohyby, aby nedošlo k vyvolání zvýšené bolesti.

Výše uvedené změny jsou relativně snadné a vyplatí se z hlediska zdravější páteře, menší bolesti a ztuhlosti svalů v oblasti zad.